En gemensam satsning på läsning från klassrum till nämnd
Södermalmsskolan, Kristinehamns kommun
Magnus Sjödin, Frida Pontén, Åsa Hallström, Reina Mekdesi Modin
Från tjuvläsning i lågstadiet till läsutmaningar i mellanstadiet, hos oss på Södermalmsskolan står läsningen alltid i centrum. Med stöd från rektor och förvaltning bygger vi en kultur där alla elever får växa som läsare.
Att skapa starka läsare kräver både uthållighet och samarbete. På vår skola har vi under flera år byggt en struktur där läsningen alltid står i fokus, från förskoleklass till mellanstadiet, från klassrummen till förvaltningens mål. Och resultaten börjar tala sitt tydliga språk.
.
Läsutveckling på Södermalmsskolan.
Lågstadiet lägger grunden
På lågstadiet har lärarna byggt upp en tydlig systematik. Genom resursperioder, riktad intensivträning och beprövade metoder som Bornholmsmodellen i förskoleklass och Fonomix för de elever som behöver extra stöd, skapas en stabil bas för läsutvecklingen.
Arbetet handlar också om att göra läsningen lustfylld och tillgänglig: mummelläsning, tjuvläsning (när eleverna läser i förväg vid högläsning) och förberedelser inför högläsning är några av de små knep som gör stor skillnad. Från och med detta år får ettorna extra stöd av både speciallärare och SvA-lärare. Vi satsar på att alla ska komma igång, oavsett förutsättningar.
Mellanstadiet bygger vidare
När eleverna når mellanstadiet fortsätter arbetet, men i nya former. Här har vi haft särskilda satsningar som ”Läs till tusen i hundra dagar”, och vi kommer testa motiverande inslag som Läsborgarmärken och Masked Readers.
Vi ser att de flesta årskurser utvecklas fint, men också att det är viktigt att inte tappa bort de starka läsarna. När fokus blir för ensidigt riskerar några grupper att inte utmanas tillräckligt. Därför använder vi Lexplore både för individ- och gruppanalys – för att se varje elev, och för att kunna planera rätt stöd framåt.
Ledningens stöd gör skillnad
En avgörande faktor i vårt arbete är att hela kedjan är med. Från klassrummet till rektor, från förvaltning till nämnd. När rektor ställer frågor som ”Vad gör ni i klassrummet?” och när resultaten diskuteras i medarbetarsamtal blir läsningen en självklar del av uppdraget – inte något vid sidan av.
Vår chef Amelie har varit tydlig: läsningen är viktig. Den signalen har gett oss både mod och mandat. När stödet dessutom backas upp från förvaltningen blir det lättare att bryta gamla mönster och samarbeta över ämnesgränser.
Ett gemensamt fokus
Systematik, uppföljning och analys är våra viktigaste verktyg. Vi följer resultaten noggrant, både på individnivå och i grupper. Vi delar erfarenheter, prövar metoder och lär av de lärare där alla elever lyckats. Och vi ser till att skapa aktiviteter som lockar. Allt från klassrumsutmaningar till hela skolans gemensamma projekt.
Stärkt lärande genom stärkt läsförmåga
När vi ser tillbaka på de senaste åren är slutsatsen tydlig: satsningen på läsning stärker inte bara elevernas läsförmåga, utan hela deras lärande.
Från förskoleklassens första bokstavsljud till mellanstadiets mer avancerade läsutmaningar finns en röd tråd: vi tror på läsningens kraft. Och genom att hålla fast vid systematik, uppföljning och gemensamt engagemang kring resultaten i Lexplore fortsätter vi att bygga en skola där alla elever får chansen att växa som läsare och därmed också som lärande individer.
Om Södermalmsskolan:
Årskurs: F-9
Antal elever: Cirka 850
Huvudman: Kristinehamns kommun
Hemsida: https://www.kristinehamn.se/barnomsorg-och-utbildning/grundskola/vara-grundskolor/sodermalmsskolan-f-9/


Läsning är nyckeln till framgång i skolan och i livet
Screeningen ger läraren insikter, men det är när dessa insikter blir till handling med automatiserade rekommendationer av läsflytsträning och böcker på rätt nivå som utveckling sker.