Att arbeta systematiskt med resultat
"Det finns mycket i Lexplore den enskilde pedagogen kan använda sig utav för att hjälpa sina elever nå så långt som möjligt i deras läsning"
Lexplore har intervjuat Susanna "Sanna" Asp som är förstelärare och arbetar på Strandskolan som tillhör Norra rektorsområdet i Kristinehamn. Kommunen började arbeta med Lexplore höstterminen 2019.
Susanna berättar om det motstånd som fanns i början av denna förändringsresan, men hur det nu har landat i ett fint arbete kring läsutvecklingen.
- Uppstarten var blandad. Vi pedagoger på samtliga skolor fick informationen om att vi skulle screena elever enligt Lexplore. Vi fick anmäla oss intresserade 1 – 2 st/skola för att bli screenare. Jag blev screenare för Strandskolan.
Susanna berättar att hela konceptet tidigt möttes av motstånd och mycket negativa känslor. Att det var mycket ifrågasättande kring hur det här skulle hjälpa pedagogen i sin undervisning och bedömning då det är byggt på AI.
Vad tycker eleverna om att arbeta med sin läsutveckling med hjälp av Lexplore?
- Eleverna på F – 3 på min skola har alltid älskat att jobba med Lexplore. Alltifrån att bli screenade, till läsandet i läslistorna för att sen få läsa böcker på sin nivå i Stjärnsvenska – biblioteket.
Vad är ditt medskick till andra om Lexplore Susanna?
- Det finns så mycket med Lexplore den enskilde pedagogen kan använda sig utav för att hjälpa sina elever nå så långt som möjligt i deras läsning, men också arbetet i arbetslagen. Det är en sak att screena och få resultat, det viktiga är vad man gör med den informationen. Att se Lexplore och tekniken som en del av min planering och bedömning. Det är alltid bra att få så objektiv bedömning som möjligt, och det erbjuder Lexplore.
Lexplore tackar Susanna för sitt kloka delande och önskar henne och alla kollegor lycka till i sitt fortsatta arbete med läsutveckling!
Du kan höra Susanna berätta mer i denna podcast!
Tack vare AI-teknik som mäter elevers ögonrörelser kan lärare i Kristinehamn upptäcka lässvårigheter mycket tidigare och ge barnen rätt stöd. Men vad innebär det i praktiken att använda ett nytt digitalt verktyg i skolan? Hur kan de nya verktygen frigöra mer tid i undervisningen som gynnar både lärare och elever? Och hur kommer det sig att de lyckades vända tveksamheten till applåder från andra lärare?
Programledare: Maria Widar
Producent: Jörgen Martinsson
Speaker: Lena Saltberg
Medverkande: Catarina Kristhammar, Sanna Asp och Johan Lönnberg.