Engagemang, delaktighet och uppföljning är våra framgångsfaktorer
Söraskolan, Österåkers kommun
Irene Georgelis och Sergio Louro Fustes, rektorer
Monica Segerlind, speciallärare
Jennifer Almén, lärare
På Söraskolan har vi de senaste åren byggt en tydlig struktur för att stötta varje elev i sin läsutveckling. Med Lexplore som verktyg och ett årshjul som kompass följer vi elevernas resa steg för steg.
Vi har tagit stora kliv framåt i vårt arbete med läsning. Med hjälp av Lexplore har vi fått ett tydligt verktyg för att följa elevernas utveckling, men också en struktur som gör att läsningen blivit en naturlig del av både undervisning, uppföljning och samtal mellan lärare, elever och vårdnadshavare. Resultatet är större engagemang, bättre progression och, kanske viktigast av allt, en gemensam kultur där alla är delaktiga i läsresan.
Kombinationen av elevens engagemang, vårdnadshavarens delaktighet och lärarens uppföljning har skapat en positiv spiral. Vi kan säga att det blir en läsresa som vi gör tillsammans.
.
Läsutveckling på Söraskolan.
Läsning en naturlig del av dagen
En framgångsfaktor är att vi gör läsningen till en naturlig del av skoldagen. På så sätt skapas en kultur där eleven ser sig själva som läsare och där läsningen blir något lustfyllt och socialt.
Hos oss börjar varje skoldag på lågstadiet med egen läsning. Ibland bjuds vårdnadshavare in för att läsa tillsammans med sina barn på morgonen. Eleverna får möta läsningen i många former: tyst läsning, parläsning, högläsning och olika läsgrupper. Mentorer och lärare fungerar som goda förebilder genom att själva läsa i klassrummet.
Mentorerna på lågstadiet arbetar både med de elever som behöver extra stöd och de som behöver utmanas. Elever i stanine 1–3 fångas upp direkt genom riktade insatser; här används avkodningsövningar, nonsensord och läslistor. De som kommit längre får möta mer avancerade texter från Lexplores bibliotek och från kommunens bibliotek, för att fortsätta utvecklas.
Struktur och variation
För att fördjupa läsningen arbetar vi varierat: tyst läsning, parläsning, gemensam högläsning där mentorn fungerar som förebild. Utöver egen lästid varje morgon används språkburkar med ord och begrepp i alla ämnen. Eleverna samlar ord och begrepp i burkar vilket på ett lekfullt sätt bidrar till att utveckla språk- och begreppsförståelse.
Våra lärare arbetar med att ta in olika lässtrategier som är nyckeln för att våra elever ska kunna utvecklas från att avkoda text till att förstå och tolka innehållet. När vi undervisar i lässtrategier hjälper vi eleverna att bli aktiva, medvetna läsare som kan förstå, minnas och använda det de läser.
Delaktighet i läsresan
På lågstadiet så arbetar vi med göra eleven delaktig i sin läsresa vilket är en av framgångsfaktorerna för att eleven ska fortsätta utveckla sin läsning. När eleven får se sina resultat blir utvecklingen konkret och tydlig samt att elevens motivation växer. Tillsammans med sin lärare följer eleverna sin läsresa och samtala om vad nästa steg kan bli för att fortsätta utveckla sin läsning.
När även vårdnadshavarna bjuds in och får en tydlig bild av barnets utveckling blir stödet i vardagen enklare. Kombinationen av elevens engagemang, vårdnadshavarens delaktighet och lärarens uppföljning skapar en positiv spiral: ”Vi gör den här läsresan tillsammans.”
Engagemang och ansvar
Sedan vi började arbeta mer systematiskt har också lärarnas engagemang vuxit. Idag är analysen av resultaten en naturlig del av undervisningen.
På mellanstadiet har Lexplore gjort lärarna mer uppmärksamma på svagheter i elevernas läsning, men också visat att vi har färre riktigt starka läsare än vi trodde. Det har lett till nya satsningar: fler klassuppsättningar av skönlitterära böcker, mer parläsning och gruppläsning där eleverna diskuterar tillsammans, samt kortare texter för att träna lässtrategier.
I NO- och SO-ämnen läser vi nu alltid texterna högt gemensamt. Den enskilda tysta läsningen flyttas istället hem, som en del av läxan.
Här är uppföljningen central, både för att stärka de ”röda” eleverna och för att fånga upp dem som riskerar att falla tillbaka. Eleverna blir delaktiga genom att själva följa sin utveckling över tid, och vårdnadshavarna kan ta del av resultaten i Unikum. På så sätt blir hemmet en naturlig partner i läsarbetet.
Vägen framåt
För att behålla och utveckla våra resultat är det avgörande att vi fortsätter hålla fast vid systematiken.
Elever i behov av stöd måste fångas upp tidigt med riktade insatser, samtidigt som starka läsare ska utmanas med mer avancerade texter. Lexplore har bidragit till medvetenhet och kompetensutveckling. Vi har bland annat fått ett annat tänk kring hur avkodning påverkar läsningen och ser att det är möjligt att ge bättre förutsättningar genom träning.
Det är också viktigt att fortsatt involvera vårdnadshavare. Genom att uppmuntra till gemensam läsning i hemmet, och genom att ge föräldrar verktyg och förståelse för hur de kan stötta, förstärks effekten av skolans arbete.
För skolledningen är Lexplore idag en självklar del av arbetet. På en organisatorisk nivå har Lexplore blivit en del av hur vi diskuterar. Genom att ge våra elever en god läsutveckling och ett rikt språk lägger vi grunden för deras framtida lärande, i alla ämnen och genom hela livet.
Om Söraskolan:
Årskurs: F-9
Antal elever: Cirka 750
Huvudman: Österåkers kommun
Hemsida: https://www.osteraker.se/subsitegrundskolor/soraskolan.4.367d658917909e8fc2badaa.html


Läsning är nyckeln till framgång i skolan och i livet
Screeningen ger läraren insikter, men det är när dessa insikter blir till handling med automatiserade rekommendationer av läsflytsträning och böcker på rätt nivå som utveckling sker.