När läslusten tar fart – så arbetar vi med läsglädje

Stallarholmsskolan, Strängnäs kommun

Christine Herre, förstelärare

 

Genom systematiskt arbete, analyser med Lexplore och kreativa satsningar som parläsning och popcornutmaningar har vi på Stallarholmsskolan sett tydlig progression i elevernas läsutveckling.

Hos oss är böcker mer än bara ord på papper – de är nycklar till fantasi, kunskap och gemenskap. Genom att tidigt väcka nyfikenhet, skapa lekfulla utmaningar och använda Lexplore som stöd har vi sett hur elevernas läsning fått en riktig skjuts framåt.

 

Skärmavbild 2025-09-08 kl. 13.08.17

Läsutveckling på Stallarholmsskolan.

 

Läsning från morgon till kväll

Redan i förskoleklass får barnen möta berättelser på ett naturligt sätt. Varje morgon börjar med högläsning vid frukosten, och efter mellanmålet fortsätter vi tillsammans med Musse och Helium-serien och dess lärarhandledning. Att väva in böcker i vardagens rutiner skapar både igenkänning och förväntan – en känsla av att läsningen hör hemma överallt.

I samlingarna får barnen dessutom dagligen möta bokstäver, träna på ljud och namn, och tillsammans bygga ord. Det är här grunden läggs – och där nyfikenheten för språk och läsning väcks.

 

En intensiv satsning på läsflyt

När vi genomförde Lexplore i årskurs 1 såg vi behov av en extra satsning. Resultaten blev startskottet för ett intensivt arbete. Vi började med parläsning, där elever med liknande nivå fick läsa tillsammans varje dag. Med stöd av Lexplores boktips, och med bibliotekets hjälp, hittade vi böcker på rätt nivå för alla.

Samtidigt pausade vi den vanliga läsläxan och införde en helt ny utmaning – popcornutmaningen! Eleverna fick själva välja böcker och dra ett streck för varje minut de läste, både i skolan och hemma. Varje streck blev en popcornkärna, och efter två veckor firade vi tillsammans genom att poppa alla “kärnor”. Engagemanget var enormt – och precis det vi hoppades på: ett läslyft i både tempo och glädje.

 

Böcker överallt – och för alla

För oss är det viktigt att signalera att böcker är något fantastiskt. Därför finns de synliga överallt, och vi boktipsar varandra ständigt – både elever och vuxna. På så sätt sprids läslusten som ringar på vattnet.

Vi har också återkommande läsprojekt för hela skolan, från förskoleklass till årskurs 6. Tillsammans har vi till exempel “läst oss jorden runt” och utmanat oss själva att läsa ett ton böcker. Det blir något som förenar – ett gemensamt mål där alla kan bidra.

 

Analys och utveckling

Efter varje Lexploreperiod analyserar vi resultaten noggrant. Då ser vi tydligt vad varje elev behöver mer av, och vi kan plocka fram rätt material och metoder för att fortsätta utvecklingen. På så sätt blir Lexplore inte bara en mätning, utan ett viktigt verktyg i den dagliga undervisningen.

 

Glädjen som driver framåt

Parläsningen, popcornutmaningen, projekten och boktipsandet – allt detta har en sak gemensamt: de gör läsningen levande. Vi ser hur engagemanget växer och hur eleverna utvecklas. Och kanske viktigast av allt – vi ser glädjen.

 

 


Vi signalerar att böcker och läsning är viktigt - och underbart!
Christine Herre
Förstelärare
An image of two children reading books at home
An image of two pupils reading in school

Läsning är nyckeln till framgång i skolan och i livet

Screeningen ger läraren insikter, men det är när dessa insikter blir till handling med automatiserade rekommendationer av läsflytsträning och böcker på rätt nivå som utveckling sker.