Riksdagsseminarium - Nya lösningar på läs- och matematikkrisen

Stockholm
12 mars 2025
Kl. 9:30

Lexplore i samarbete med Niels Paarup-Petersen, Ledamot utbildningsutskottet (C) och Fredrik Malm, Ordförande i utbildningsutskottet (L) arrangerade seminarium i Sveriges riksdag onsdagen den 12 mars 2025. 

Keynote: Andreas Schleicher, Director for Education and Skills, OECD.

 

På seminariet diskuterades nya lösningar på läs- och matematikkrisen.  Andreas Schleicher från OECD inledde med en analys av de svenska PISA resultaten. På seminariet blandades teori och praktik och Gävle, Lidingö och Landskrona kommun presenterade hur de använt data om elevernas utveckling för att ständigt kunna höja kvaliteten på undervisningen och elevernas resultat. 

 

 

Program

  • Inledning: Anna Kraft, vd Lexplore 
  • Keynote: Andreas Schleicher, Director for Education and Skills, OECD, ansvarar för utvärdering av svenska elevers PISA-resultat 
  • Problemlösning i praktiken: Lena Hjelmström, förvaltningschef Landskrona kommun, Daniel Broman, Stadsdirektör Lidingö stad, Henrik Appert, Vd Magma math, Gustaf Öqvist Seimyr, grundare Lexplore  
  • Utfallsfond som finansiering - så fungerar det: Åsa Viklund Lång, Kommunstyrelsens ordförande, S, Gävle kommun. Joachim Werr, Grundare Utfallsfonden
  • Avslutande paneldiskussion: Fredrik Malm, Utbildningsutskottets ordförande, L, Camilla Hansén, Riksdagsledamot, MP, Helene Öberg, Generalsekreterare, Prinsparets stiftelse, Dilsa Demirbag Sten, Generalsekreterare, Berättarministeriet

Se inspelningar från seminariet

Röster från seminariet

 

 

På vilket sätt kan objektiva data vara en del av lösningen på läskrisen? 

Fredrik Malm, Utbildningsutskottets ordförande, L

 

 

På vilket sätt kan objektiva data vara en del av skolhuvudmannens arbete med läs- och språkutveckling?

Lena Hjelmström, förvaltningschef Landskrona kommun

 

 

Hur använder ni data i utvecklingen av undervisningen?

Daniel Broman, Stadsdirektör Lidingö stad

 

 

 

Varför är det viktigt för er i Gävle att ha tillgång till objektiva data på skolans område?

Åsa Viklund Lång, Kommunstyrelsens ordförande, S, Gävle kommun

 

 

 

På vilket sätt kan datadrivet arbete vara lösningen på läskrisen?

Camilla Hansén, Riksdagsledamot, MP

Kontakta oss