Tillsammans lyfter vi elevernas läsförmåga
Gävle kommun
Åsa Lång Wiklund, kommunstyrelsens ordförande
Ola Johansson, skolchef
Johanna Lodin, rektor
Lena Jäderberg, speciallärare
Anna-Karin Zakrisson, biträdande rektor
Diana Hedin, skolbibliotekarie
Tor Voest Bjermert, förstelärare
Helena Nilsson, lärare
När strategi, data och engagemang möts händer det på riktigt. Gävle kommun har, med hjälp av Lexplore och Utfallsfonden, ökat elevernas läsförmåga och skapat en modell för systematiskt läsutvecklingsarbete som gör skillnad från klassrum till huvudmannanivå.
I Gävle kommun har läsförmågan satts i centrum, och resultaten talar sitt tydliga språk. Med hjälp av Lexplore och Utfallsfonden har kommunen på bara ett år lyckats skapa ett mer likvärdigt, systematiskt och datadrivet arbete med elevernas läsutveckling. Det handlar inte bara om teknik, utan om kultur, ledarskap och en gemensam vilja att ge varje elev rätt stöd i rätt tid.
Läsutveckling per årskurs uttryckt i percentiler vid utgångsläge och uppföljning. Medelvärdet visar resultat för alla elever och referensvärdet motsvarar vad en genomsnittselev i Sverige hade uppnått vid samma tillfällen.
Från data till handling
Under det första läsåret testades över 2 200 elever i årskurs 1–8 i nio skolor. Av dessa följdes 903 elever upp efter riktade läsinsatser och resultatet är imponerande: elevernas läsförmåga ökade i genomsnitt med 6,5 percentiler jämfört med den förväntade utvecklingen. Det betyder att arbetet i klassrummen har haft verklig effekt.
”Jag tror på kraften som finns i min organisation och vill tillsammans med Lexplore skapa en hävstång för att lyfta det arbete som redan pågår kring läsning.”
– Ola Johansson, skolchef
Men bakom siffrorna finns något ännu viktigare, ett nytt sätt att arbeta. Med Lexplore har Gävle skapat en struktur där resultat, analys och insatser hänger ihop. Data används inte som ett mål i sig, utan som ett verktyg för att förstå, samtala och utveckla undervisningen. Från elevnivå till politisk nivå har dialogen om läsning blivit mer konkret och gemensam.
”När vi politiker får datadrivna fakta som underlag förenklar det våra beslut och prioriteringar.”
– Åsa Lång Wiklund, kommunstyrelsens ordförande
Samverkan i hela organisationen
En viktig framgångsfaktor har varit samarbetet mellan olika professioner. Lärare, speciallärare, bibliotekarier, skolledare och förvaltning har arbetat tätt tillsammans, med tydlig förankring i skolans vardag.
”Vi har fått till en gemensam systematik och att alla lärare nu är involverade och tar ansvar för läsningen.”
– Lena Jäderberg, speciallärare
Speciallärarna beskriver hur de fått bättre verktyg för att följa elevernas utveckling, bibliotekarierna kan nu välja böcker på rätt nivå, och skolledarna har fått tydligare beslutsunderlag för resursfördelning och stöd.
”Våra professioner kompletterar varandra och min rekommendation är verkligen att ha med oss skolbibliotekarier från start.”
– Diana Hedin, skolbibliotekarie
Från engångsinsatser till systematik
Det som gör Gävles satsning unik är hur digitaliseringen vävts in i det systematiska kvalitetsarbetet. Screening sker redan andra veckan efter skolstart, följt av analysmöten där resultat omsätts i nya läsgrupper och anpassade insatser. Riktade läspass genomförs flera gånger i veckan, ofta med flera vuxna i klassrummet för att skapa mindre grupper och mer stöd.
”Med Lexplore har det blivit tydligt var behoven finns och hur vi kan fördela resurser. Det skapar trygghet och meningsfullhet i lärandet.”
– Anna-Karin Zakrisson, biträdande rektor
När eleverna själva får ta del av sina resultat uppstår också motivation. Många beskriver hur Lexplore-kurvan har gjort deras framsteg synliga och skapat stolthet. För lärarna har de objektiva mätningarna blivit ett stöd i planering och uppföljning – och för vårdnadshavarna en tydlig bild av barnets utveckling.
”Eleverna tycker att det är kul, och resultaten ger både oss och föräldrarna en tankeställare om hur viktigt det är att läsa.”
– Tor Voest Bjermert, förstelärare
En modell för framtiden
Projektet i Gävle visar hur digitalisering kan bli en katalysator för skolutveckling när det sker med tydlig strategi, förankring och långsiktighet. Utfallsfondens modell, där kommunen bara betalar för uppnådda resultat, har dessutom gjort det möjligt att satsa trots begränsade resurser.
”Att främja läsförmåga hos unga är avgörande för deras framtida framgång. Effekterna vi ser hittills överträffar förväntningarna.”
– Joachim Werr, medgrundare och partner, Utfallsfonden
Arbetet fortsätter nu med nästa testperiod och en plan för att skala upp projektet till fler skolor. Fokus ligger på att ytterligare stärka kompetensutvecklingen, hålla i strukturen och fortsätta följa resultaten över tid.
”Det som kommer härnäst i läskompetensresan är att fortsätta streta på, att hålla i och hålla ut, bli skarpare och kanske våga utmana varandra.”
– Johanna Lodin, rektor
En gemensam lärdom
Gävles resa visar att verklig förändring inte handlar om att införa ny teknik – utan om att bygga en kultur där data används för att förstå, utveckla och inspirera. När strategi, engagemang och mod samverkar kan varje elev få bättre förutsättningar att lyckas.
”Lexplore ger mig otroligt tydliga och bra resultat och det är jättelätt att jobba vidare utifrån dem och även lätt att testa om och se om det skett en utveckling.”
– Helena Nilsson, lärare
Vill du veta mer om hur Gävle har lyckats koppla samman data, ledarskap och undervisning för att stärka elevernas läsförmåga? Läs hela rapporten och ta del av seminariet kring på länken nedan.
Att höja elevers läsförmåga genom att samlas kring objektiva data


Läsning är nyckeln till framgång i skolan och i livet
Screeningen ger läraren insikter, men det är när dessa insikter blir till handling med automatiserade rekommendationer av läsflytsträning och böcker på rätt nivå som utveckling sker.